Korozja jest naturalnym zjawiskiem, które prowadzi do zniszczenia metali, dlatego dotyczy wielu elementów budowlanych. Powstaje w wyniku kontaktu tlenu z wilgocią. Wilgotne warunki atmosferyczne powodują korozję, natomiast utlenianie następuje, gdy metale reagują z powietrzem.
Przyczyny korozji i rdzy
Tak długo, jak obecne jest ciepło, woda i tlen, tak długo będzie występować rdza i korozja. Głównym pierwiastkiem, który musi być obecny, aby doszło do utleniania (korozji) jest, jak sama nazwa wskazuje, tlen. Korozja to reakcja, która może występować w kilku postaciach, głównie w postaci korozji atmosferycznej i chemicznej.
Najczęstszą formą jest korozja atmosferyczna. Kiedy woda i inne kwaśne substancje wchodzą w kontakt z metalami takimi jak żelazo i stal, rozpoczyna się proces rdzewienia. Powoduje to korozję stali po wystawieniu cząsteczek żelaza na działanie wilgoci i tlenu.
W powiązanym artykule przeczytasz, jak przebiega ochrona rurociągów przed korozją, kluczowego elementu miejskiej infrastruktury.
Skutki korozji i rdzy
Korozja i rdza prowadzą do kosztownych i czasami nieodwracalnych szkód, gdzie wymiana instalacji lub całych maszyn jest często jedynym rozwiązaniem. Kiedy maszyny są zagrożone przez korozję lub rdzę, może to kosztować firmę miliony i prowadzić do strat finansowych, nie tylko w naprawie i wymianie, ale także w straconym czasie, kiedy maszyna się zepsuła i wydajność spada.
Istnieje szeroki zakres konsekwencji, jakie korozja może mieć na maszyny, od efektów kosmetycznych (maszyny wyglądają staro i nieatrakcyjnie, co jest najmniej niepokojące) do przedwczesnego uszkodzenia i awarii, które w końcu kosztują firmę fortunę. Oznacza również stratę inwestycji, gdyż skraca to czas eksploatacji maszyny lub przynajmniej niektórych jej układów.
Korozja może powoli pochłaniać nawet największy kawałek żelaza, prowadząc do osłabienia istotnych części maszyn, a w końcu do awarii mechanicznej. Ponieważ większość ciężkich maszyn wyposażona jest w części obrotowe, korozja może spowodować ich zakleszczenie. W niektórych przypadkach konsekwencje mogą być gorsze: wiążą się z ryzykiem dla bezpieczeństwa i zagrożeniem dla życia ludzkiego. Na przykład pożar wzniecony w maszynie z powodu przegrzania lub pęknięcia jest niebezpieczny, tak jak niebezpieczna może być krytyczna awaria w poruszającym się pojeździe.
Magnetyczne części maszyn mogą być również dotknięte korozją, powodującą utratę skuteczności magnesów. Dlatego tak ważne jest, aby właściwie konserwować (czyścić, malować, smarować itp.) wszystkie maszyny i inwestować w wysokiej jakości produkty do tego celu.